domenica 17 agosto 2008

Un helvasi - Halva turco (di farina) - Halva turceasca ( din faina)




Ho letto sul blog Melegin Marifetleri la ricetta di halva turco di farina e mi sono ricordata che anche la mia nonna la preparava. Sono andata sul blog di Burcu - Almost Turkish Recipes e ho trovato la ricetta in inglese perché dal turco era molto difficile di capire . La mia nonna aggiungeva anche la cannella e cosi ho modificato anch'io la ricetta aggiungendo la cannella ( 1.5 cm di stecca di cannella perché volevo il sapore più delicato, se invece vi piace un sapore più forte di cannella meglio aggiungere cannella in polvere).



ingredienti :

3 cucchiai burro
2 cucchiai olio di semi
120 gr farina 00
200 gr zucchero
1.5 cm di stecca di cannella ( o 1/4 cucchiaino di cannella in polvere) *
475 ml acqua ( o metà acqua metà latte o solo latte )
2 cucchiai pinoli o gherigli di noci, nocciole, pistacchi ( io gherigli di noci)

Versiamo il zucchero nell'acqua e lasciamo a sciogliersi
In una pentola mettiamo il burro a sciogliere e aggiungiamo la farina, i pinoli o noci o quello che volete aggiungere più la cannella* e amalgamiamo tutto ottenendo uno crema simile rhu. Se lo vogliamo più scuro lasciamo la pentola sul fuoco fino quando il rhu prende il colore che ci piace ( la mia nonna la faceva scura quasi un colore del cacao pero io ho preferito non friggere troppo la farina ). Togliamo dal fuoco e versiamo sopra il rhu il sciroppo ( acqua e/o latte e zucchero ) e mescoliamo energicamente per non fare i grumi . Rimettiamo la pentola sul fuoco molto basso e cuociamo per 10-15 minuti mescolando sempre.
Spegnammo il fuoco, copriamo la pentola con uno tovagliolo di carta o di lino e sopra il coperchio della pentola. Lasciamo a raffreddarsi cosi per una decina di minuti.
Con due cucchiai datela la forma
Servite come nella forma tradizionale con una spolverata di zucchero o vi potete vi potete sbizzarrire con una salsa di cioccolata o con cocco.

* cannella non c'è nella ricetta originale pero la mia nonna la aggiungeva

in romana:


Am gasit pe blogul Melegin Mrifetleri reteta de halva turceasca ( din faina) si mi-am amintit ca o facea si maia mea doar ca eu nu stiam decit ingredientele si tehnica dar nu si cantitatile. Din blogul asta turcesc nu am reusit sa traduc decit ingredientele fara sa inteleg mare lucru din tehnica de pregatire asa ca am trecut la blogul lui Burcu - almost Turkish Recipes care este in engleza. Tot aici am gasit si un comentariu scris de Andrea al carei/ carui bunic de origine grec adauga si scortisoara exact asa cum facea si bunica mea.


ingrediente:

3 linguri unt
2 linguri ulei
120 gr faina 
200 gr zahar
1.5 cm scortisoara ( sau 1/4 lingurita de praf de scortisoara) *
475 ml apa ( sau jumatate apa si jumatate lapte sau numai lapte) eu am pus numai apa asa cum facea bunica mea si cum este si reteta lui Burcu
2 linguri seminte de pin sau miez de nuca sau alune, fistic etc

In tr-un castron punem sa se topeasca zaharul in apa
Intr-o cratita punem a se topeasca untul si uleiul , adaugam faina si amestecam .. in funnctie de culoarea pe care vrem sa o aiba halvaua lasam mai mult sau mai putin sa se coaca faina in grasime. Maia mea le faeea mai colorate, aproape ca pareau din cacao insa eu am preferat sa nu prajesc deloc faina in grasime ci doar le-am incorporat dind cratita de pe foc. Apoi am adaugat siropul si am amestecat bine, am pus iar pe fioc si am amestecat la foc mic circa 10-15 minute. Am stins flacara si am acoperit vasul cu un servet de pinza ( puteti si de hirtie) apoi am pus capacul si am lasat 10 minute sa se raceasca.
Cu 2 linguri pe care le udam mereu cu apa am dat forma la halva
Se serveste in forma traditionala presarate de zahar tos sau dc vreti sa va puneti imaginatia la incercare cu cocos ras sau cu sos de ciocolata.

* scortisoara nu se regaseste in reteta originala dar bunica mea o punea


english