mercoledì 18 marzo 2015

Xiu Mai ( polpette vietnamite) Vietnam meatballs per l' H di HANOI (Vietnam, Asia) con l 'Abbecedario Culinario Mondiale



Questa è la mia  ricetta per 
 il nostru tour virtuale in Vietnam
 organizzato da Tratoria Muvara  
e ospitato da
Sabrina del blog  Les madeleines di Proust


per le polpette :

    400-500 gr carne di maiale macinata
    3 spicchi d'aglio schiacciati ( io hi usato pochissimo aglio disidratato)

    2 red Asian shallot - c'è scritto nella ricetta da dove ho presso ispirazione, io ho usato un cipolloto rosso di Tropea con tutte le sue foglie verdi ) 
    1 scatoletta da 200 gr di water chestnut  o   1/2 jicama,a piccoli pezzi ( io non ho avuto ne una ne altra e quindi non ho messo nulla, ho letto dopo che al posto della jicama si puo' usare il pangrattato 
    1 uovo
     1 e 1/2salsa di pesce  (io non c'è l'ho quindi senza )
     2 cucchiaini di zucchero (non ho aggiunto lo zucchero che secondo me si aggiungeva per correggere il sapore della salsa di pesce, se non c'è salsa di pesce non ci sta nemmeno il zucchero ) 
    sale q.b. 

    1 cucchiaino scarso di pepe macinato

    salsa di pomodoro
    3 spicchi d'aglio tritati  (io ho aggiunto l'aglio intero e quando ha lasciato il suo sapore l'ho tolto )
    4 cucchiai pasta di pomodoro (io  2 triploconcentrato di pomodoro)
    2 pomodori fgreschi tagliati a cubetti
    2 tazze con acqua  (o ancora meglio quanto serve)
    sale
    1 cucchiaino salsa di pesce (fish sauce - io non l'ho usato)
    1cucchiaino zucchero  (nemmeno zucchero come ho giò detto prima secondo me serve insieme alla salsa di pesce ) 

*  ho aggiunto anche 2-3 cucchiai di passata di pomodoro  

servite con riso o pane


Mescolate la carne con gli altri ingredienti e formate delle polpette tonde de quasi 4 cm diametro.
 Cuocete le polpette in una pentola a vapore per 15 minuti.
Preparate la salsa di pomodoro e quando le polpette sono pronte dopo i 15 minuti le versate nella salsa e lasciate cuocere ancora per quasi 25 minuti ( io un po' di meno).


in romana  

 
pentru chiftele:

    400-500 gr carne de porc tocata
    3 catei de usturoi tocati marunt (eu am pus putin praf de usturoi)
    2 shalote asiatice (red Asian shallot - zice la reteta  eu am pus ceapa rosie din cea " verde" cu frunze adica, de primavara)
    1 conserva mica de castane de apa (water chestnut = 220g) sau  1/2 jicama, tocat in cuburi mici (optional in reteta originala deci optional si pentru mine, n-am avut, nu stiu ce este si n-am pus  insa jicama scrie in site-ul original ca  se poate inlocui cu putin pesmet)
    1 ou
    2 lingurite de zahar (nu am pus caci erau legate de sosul de peste dupa parerea mea si cum pe el nu l-am pus nu stiu de as fi pus zahar in carne)
     1 si 1/2 lingurita de sos de peste (nu l-am pus)
sare dupa gust
    1lingurita de piper macinat

    sosul de rosii:

    3 catei de usturoi tocati fin (eu i-am pus intregi si cind au lasat gust sosului i-am scos si i-am aruncat)
    4 linguri de pasta de rosii (eu am pus numai vreo 2 dar de tripluconcentrat de rosii)
    2 rosii tari taiate cit mai marunt
    2 cani de apa (sau cit e nevoie, eu nu am masurat apa)
    sare
    1 lingurita de sos de peste (fish sauce - pe care eu nu l-am pus nici aici)
    1 lingurita de zahar (nici zahar nu am pus caci era legat de sosul de peste, nu s epunea unul fara celalalt)

* am mai pus insa 2-3 linguri de sos de rosii gata facut ca cel de pus la paste

   se poate servi cu piine sau cu orez 


 Din carnea tocata adaugind toate ingredientele ( ceapa rosie am tocat-o cu tot cu frunzele ei verzi si se vad in poza, puteti sa nu le puneti sau sa folositi o ceaoa rosie din cea de apa normala ) se formeaza o compozitie.

Se pune intr-o oala putina apa si deasupra ei ori cosul de bambus pentru fiert la aburi ori cosuletul de inox, eu am un cosulet de inox care se desface ca un evantai si se pune in oala, este comod . Deci am pus in oala cosul de inox si apa care se afla deja in oala nu trebuia sa intre deloc in cos, el sta deasupra suprafatei de apa si deci alimentele puse in cos se coc/gatesc numai la aburi.

Am facut chiftele rotunde ca niste perisoare, 4 cm zice in reteta sa aiba diametru, eu nu le-am masurat dar cred ca eram pe aproape.

Cind apa clocotea am dat focul mic , am pus chiftelele in cos , mi-au intrat cite 4 o data, am pus capacul cu un servet de hirtie pus in mai multe traturi ca sa se inchida oala cit mai etans si sa pastreze aburii in interior. Am micsorat flacara la mic spre mediu si am lasat sa fiarba asa acoperit 15 minute fara sa ridic capacul.

Separat am pus la fiert ingredienetele pentru sos si le-am lasat sa fiarba la foc mic in paralel pe alt ochi de aragaz. Cind chiftelele erau gata, trecusera cele 15 minute le-am scos si le-am pus in cratita cu sos, aici trebuie sa mai fiarba alte 25 minute , eu insa le-.am lasat mai putin. Sincer dupa 15 minute la aburi erau oricum gata, insa trebuie ca sosul sa fie cit mai scazut si ingrosat


english


    Meatballs :

    400-500 gr pork minced
    3 cloves garlic, finely chopped ( or less )
    2 red Asian shallot ( I used 1 red Tropea onion weith all the green leafs )
    1 small can water chestnut (220g) or 1/2 jicama, cut into very small pieces (optional so I don't use it)
    1 egg
    2 teaspoons sugar ( mine recipe it is sugarless)
     1 1/2 teaspoon fish sauce ( I don't used it)
     salt
    1 teaspoon ground black pepper

    Tomato sauce:

    3 gloves garlic, finely chopped ( I  put entire garlic gloves  and take it off after let all the flavor)
    4 tablespoons tomato paste ( 2 tripleconcentrate and 2-3 tomato  passata)
    2 ripe tomatoes, roughly chopped
    2 cups water ( or as much you need)
    salt
     1 teaspoons fish sauce and 1 teaspoons sugar ( mine recipe it is without this ingredients)


Mix the pork meat with all the others ingredients and form 4 cm balls .
Put all the meatballs into the steamer and steam it  for about 15 minutes.
In another pan put all the ingredients for the sauce and cook it . When the meatballs are ready after the 15 minutes add it in the sauce and let it cook for another 25 minutes or less.
Serve it with bread and vegetables or with white rice.



This is my recipe for World Culinary ABC 
hosted by Sabrina from