venerdì 25 novembre 2022

Porri con lenticchie - Praz cu linte - Leeks and lentils

 






adattata da una ricetta di Ottolenghi 

3 porri solo la parte bianca 
2 cucchiai olio do oliva
1 spicchio d'aglio
acqua 
sale, origano 

200 gr lenticchie già cotte 
2 cucchiai succo di limone
pepe, sale
dragoncello

Mettiamo in una pentola i porri mondati e tagliati a pezzi, con sale, olio, il spicchio d'aglio intero ( pulito) e acqua a filo, non deve coprire i porri. Mettere sopra i rametti di  origano e lasciate cuocere a fuoco medio /basso fino quando i porri sono morbidi, non mescolare con cucchiaio per non disfare troppo i porri in cottura, meglio smuovere la pentola se proprio serve. Una volta pronti i porri, togliete i rametti di origano e lo spicchio d'aglio.
Scolare e sciacquare bene le lenticchie, mescolatele con il succo di limone, dragoncello, pepe e sale e versatele sopra i porri, amalgamate con attenzione, senza schiacciare i porri, meglio come prima, smuovendo la pentola e lasciate cuocere ancora una decina di minuti solo per che  i sapori si mescolano. 

Servite con patate cotte, patate lesse con la buccia, sbucciate e condite con olio di oliva a crudo, sale, pepe e quello che vi piace ( paprika affumicata, sumac, za'atar o altro) e  con una purea di patate meglio se al sapore di limone ( patate lesse, sale, burro, panna,  scorza e succo di limone).

romana

3 bucati de praz, doar partea alba  ( sau mai mult daca prazul e subtirel, micut)
2 linguri ulei de masline ( merge si alt ulei)
1 catel de usturoi
apa
sare, crengute intregi de origan 

200 gr linte ( cantarita fiarta si scursa)
2 linguri zeama de lamaie
piper, sare
tarhon

Punem intr-o cratita prazul curatat si taiat bucati cu sare, ulei catelul de usturoi curatat dar lasat intreg si apa cat sa nu acopere prazul. Il inabusim la foc mediu spre mic fara sa amestecam cu lingura in el ca sa nu il desfacem, maxim daca e nevoie scuturam cratita. Cand prazul e moale scoatem crengutele de origan si catelul de usturoi si le aruncam. 
Amestecam lintea fiarta si scursa cu zeama de lamaie, sare, piper si tarhon ( eu am pus uscat dar merge si proaspat tocat) si o rasturnam peste praz in cratita. Amestecam delicta si cu atentie doar putin si in rest doar scuturam cratita daca e nevoie.
Lasam la fiert  10-15 minute doar cat sa se amestece gusturile.  

Putem servi acest fel de mancare ca pe o salata rece sau ca un fel de mancare vegan, de post alaturi de cartofi fierti in coaja ( simpli si doar condimentati cu ulei si ierburi aromatice), cartofi copti in coaja sau un piure de cartofi aromatizat cu lamaie ( cartofi,sare, unt sau smantana/lapte/ulei, zeama si coaja rasa de lamaie dupa gust). 


english

3 leeks only the white part 
2 tbsp olive oil 
1 garlic clove
water, salt, origano 

200 gr lentils already cooked 
2 tbsp lemon juice 
salt, pepper
tarragon

adapted from this recipe and cooked on the stove

Leeks ( cleaned and trimmed 2 cm ) with olive oil, salt, garlic and origano with water not to cover it stuffed on the stove at low medium heat.
When ready remove  the garlic and origano and add lentils mixed with lemon juice, salt pepper and tarragon. Mix gently better shake the pot and let it cook together for another 10-15 minutes. 

Serve it lime a cold salad or like a vegan dish  with boiled potatoes (with za'atar, sommaco, olive oil )  or mash potatoes (with butter, salt, lemon juice and zest ).